Sistem maklumat & kelebihan persaingan


Sistem maklumat dan kelebihan persaingan merupakan topic yang akan kita kupas kali ini.Dengan adanya system malumat tanpa sempadan sesiapa sahaja boleh mengakses laman-lan sesawang bagi mendapat maklumat tertentu. Ini termasuklah mengakses data peribadi seseorang atau sesebuah organisasi.Dengan adanya juga sistem maklumat ini juga memudahkan sesebuah organisasi untuk mendapatkan maklumat dengan lebih cepat dan tepat.Sistem maklumat ini juga dapat memberikan kemudahan kepada organisasi mengakses maklumat dengan lebih efisyen.
Bagi organisasi yang menjalankan perkhidmatan dan perniagaan kepada pengguna sudah pasti tidak terlepas dengan pelbagai persaingan secara sihat ataupun tidak sihat.Pesaing juga merangkumi dari dalam negara dan luar negara . Pesaing-pesaing yang wujud mampu mengugat prestasi dan pengeluaran sesebuah organisasi itu. Pesaing-pesaing tersebut mampu mengugat organisasi yang baru ataupun yang telah lama bertapak. Disini kita boleh melihat pesaing-pesaing yang wujud ini merupakan satu perkara yang baik sekiranya organisasi lebih positf menjadikannya sebagai satu aset dan cabaran untuk meningkatkan kualiti perniagaan dan perkhidmatan yang diberikan. Oleh yang demikian, sitem maklumat merupakan satu sistem yang sangat penting. Peranan sistem maklumat adalah penting dalam meningkatkan kelebihan dan keburukan pesaing supaya organisasi menjadi sebuah organisasi yang mantap dan kuat serta dapat menunjukkan pencapaian yang tinggi seterusnya akan digeruni oleh pesaing yang lain.
Bagi memastikan organisasi mampu bersaing dengan organisasi yang lain, organisasi perlu membangunkan kuasa daya saing seperti yang telah saya pelajari dalam pembelajaran saya yang lepas. Berikut adalah yang perlu diberi perhatian oleh organisasi bagi memastikan organisasi terus maju dan berkembang di persada dunia perniagaan :

Persaingan daripada pesaing dalam industri
Setiap perniagaan dan perkhidmatan yang ditawarkan semestinya mempunyai persaing yang mampu menggugat sesebuah organisasi. Contoh persaingan diantara pengeluar Perodua dan Proton telah lama berlaku. Disebabkan inilah pada setiap tahun akan terdapat produk baru yang diciptakan oleh kedua-dua pengeluar. Sebagai contoh, Kereta MYVI Se yang baru dengan slogan "MYVI Lagi Best". Penciptaan kenderaan ini telah dipasarkan dengan harga yang sesuai mengikut citarasa dan kelayakan pengguna pada masa sekarang.

Kemasukan pesaing baru ke dalam industri dan pasaran
Kemasukan pesaing baru dilihat mampu menjadi pesaing kepada pesaing sedia ada dalam industri dan pasaran perniagaan. Sebagai contoh,  MPV Model Chery (Easter) dilihat pesaing kepada Perodua (ALZA) dan Proton (EXORA) di Malaysia. Kadar faedah yang rendah yang dikenakan kepada kereta-kereta import menjadi faktor pengguna memilih kenderaan import berbanding kenderaan Malaysia. Selain itu boleh dilihat pengguna lebih gemar menggunakan kenderaan import kerana kekuatan dari segi pembuatan kereta adalah kuat berbanding dengan pembauatan Malaysia. Saya bukanlah hendak menjatuhkan prestasi keluaran dari Malaysia tetapi itulah yang sebenarnya berlaku di Malaysia pada masa kini. Organisasi perlu memikirkan cara bagaimana dengan menggunakan sistem maklumat untuk memastikan pengeluaran produk mereka mendapat tempat di hati pelanggan serta cara bagaimana dapat menarik minat pengguna terutama masyarakat di Malaysia amnya.

Gantikan produk yang boleh menawan penguasan pasaran 
Persaingan yang terlalu banyak dikalangan organisasi memerlukan sesebuah organisasi menghasilkan produk yang lain dari lain bagi menawan pasaran tempatan secara amnya. Permintaan yang tinggi disertai dengan pengeluaran minyak dunia yang semakin tidak menentu sedikit sebanyak mempengaruhi pasaranl. Menghasilkan kenderaan mengunakan kuasa elektrik @ NGV merupakan satu alternatif bagi mengatasi kenaikan harga petrol dalam pasaran dunia. Kepelbagai model kenderaan yang ditunjukkan oleh Proton dengan melancarkan kenderaan menggunakan kuasa elektrik dilihat satu cara persaingan kerana Perodua belum mengeluarkan kenderaan yang menggunakan kuasa elektrik. Malahan ini dapat menaikkan lagi pasaran Proton.

Kuasa penawaran oleh pengguna
Pengguna pada masa kini lebih suka menggunakan televisyen LD kerana ia sangat elegan, menarik dan engikut citarasa pengguna. Dan kerana inilah syarikat-syarikat seperti SONY, SHARP, SAMSUNG, PANASONIC, LG, TOSHIBA telah mengeluarkan televisyen LED ini. Pengeluaran televisyen LED dibuat mengikut kemampuan pengguna juga.yang mengeluarkan televisyen LED ini.

Kuasa penawaran oleh pembekal
Kuasa pada pembekal pula adalah dimana pembekal tidak mempunyai persaingan dari organisasi lain dan merupakan organisasi tunggal yang menjalankan perniagaan dan perkhidmatan tersebut. Sebagai contoh, di Malaysia perkhidmatan pengangkutan keretapi hanya ditawarkan oleh Keretapi Tanah Melayu (KTM) sahaja, pengguna tidak mempunyai pilihan seperti pengangkutan awam bas yang mempunyai banyak pilihan. Malahan pada zaman sekarang ini ramai pengguna hendak menggunakan kenderaan sendiri berbanding dengan menggunakan perkhidmatan seperti keretapi kerana ianya mengambil masa yang agak lama bagi setiap perjalanan.





Competitive strategies
Cost leardership
Pada masa kini terdapat organisasi yang menawarkan perniagaan atau perkhidmatan dengan harga yang lebih murah dengan kualiti produk dan perkhidmatan yang sama atau lebih baik dari pesaing. Sebagai contoh, syarikat penerbangan tambang murah Air Asia dan Firefly, kedua-duanya merupakan syarikat tambang murah. Namun begitu, keupayaan Air Asia untuk menawarkan kadar tambang yang jauh lebih murah sekiranya tempahan awal dibuat dengan taburan penerbangan yang lebih banyak disediakan menjadi pilihan mengapa ramai pengguna memilih Air Asia berbanding Malaysia Airlines (MAS). Kita sebagai pengguna boleh melihat pasaran pada masa kini boleh dikatakan Air Asia sedang berkembang maju dan mampu bersaing dengan Malaysia Airlines (MAS).

Kepelbagaian strategi
Terdapat organisasi menawarkan perbezaan dari segi produk yang di tawarkan ataupun memberikan tumpuan kepada strategi pemasaran bagi menarik minat pelanggan mendapatkan produk mereka. Syarikat pengedar emas Goldcrest Pavilion Sdn Bhd merupakan sebuah organisasi yang menjalankan perniagaan barang kemas dengan mutu ketulinan emas 999 untuk setiap barang kemas yang dihasilkan. Produk barang kemas ini merupakan kelainan berbanding emas yang dijual di kedai-kedai emas biasa atau pun jenama Public Gold, Poh Kong, Wah Chan dan sebagainya yang turut mempelopori perniagaan barang kemas tetapi bukan barang kemas dengan ketulinan emas 999. Itulah satu strategi pasaran yang dibangunkan dan gunakan oleh Syarikat pengedar emas Goldcrest Pavilion Sdn Bhd.

Innovation strategy
Terdapat pelbagai organisasi mengeluarkan produk dan perkhidmatan yang unik yang tidak ditawarkan oleh organiasasi lain. Sebagai contoh, Syarikat TESCO di luar negara memberi inovasi kepada perkhidmatan mereka apabila berjaya menghasilkan troli berteknologi tinggi dengan penimbang  yang boleh memaparkan jumlah kalori  yang terkandung dalam ayam yang dijual di pasaraya tersebut. Ini secara tidak langsung membantu pengguna mengenalpasti kandungan kalori setiap makanan yang dipilih dan ini akan dapat mengurangkan kadar obesiti dan mengekalkan tahap kesihatan yang baik bagi pengguna disana.

Growth strategy
Mempelbagaikan produk atau perkhidmatan sedia ada selain dari produk utama.Contohnya Mc Donald yang tidak hanya menjual ayam dan burger sahaja, mereka mempelbagai produk seperti aiskrim, kentang goreng,pai pelbagai perasa. Secara tidak langsung pengguna dapat menikmati makanan bukan sahaja burger atau ayam goreng tetapi juga terdapat pilihan lain.



Alliance strategy
Strategi penggabungan bertujuan untuk menjimatkan dan mengurang kos bagi organisasi yang bergabung. Penggabungan syarikat biasanya terjadi kepada syarikat mengalami kerugian. Strategi ini amat berguna. Organisasi yang bergabung akan berkongsi kos pentadbiran dan beberapa jenis kos yang lain selain sebilangan besar pekerja akan diberhentikan untuk memadatkan sumber manusia bagi syarikat yang bergabung. Sebagai contoh, pengambilalihan Southern Bank Berhad (SBB) bernilai USD 1.8 bilion oleh Bumiputra Commerce Holding Bhd (BCBH) dalam CIMB Group . Berikutan pengambilalihan itu, semua cawangan bank komersil milik CIMB Group iaitu Bumiputra Commerce Bank (BCB) dan SBB ditukarkan kepada nama baru CIMB Bank. Selain itu baru-baru ini tedapat juga pengambilaliahan Eon Bank Berhad oleh Hong Leong Bank. Ini secara tidak langsung dapat membantu dan mengukuhkan sistem perbankkan bank berkenaan.

Kesimpulan
Bagiku persaingan mendatangkan kesan yang lebih kepada positif berbanding negatif. Dengan adanya persaingan diantara sesebuah organisasi dengan organisasi yang lain, organisasi yang terlibat akan mula mencari jalan lain bagi memajukan lagi perniagaan mereka seperti mempelbagaikan produk dan lain-lain lagi. 


Rujukan
http;// business.clemson.edu//SE/html/information_system_for_compet.html
http://business.clemson.edu/ISE/html/information_systems_for_compet.html
Anonymous. (2009, October). Porter five forces analysis. Retrieved 03 9, 2012, from Wikipedia The Free Encyclopedia: http://www.wikipedia.org/

No comments:

Post a Comment