Setelah
kita selesai melakukan sesuatu tugasan kita akan dinilai di sesebuah
organisasi. Penilaian yang diambil oleh sesebuah organisasi dengan organisasi
lain adalah berbeza. Bagiku penilaian
penting bagi meningkatkan lagi mutu dan prestasi kerja didalam sesebuah organisasi.
Terdapat pelbagai cara penilaian dalam organisasi antara yang kita akan kupas
ialah pengurusan prestasi. Didalam sesebuah organisasi terdapat satu sistem pengurusan
prestasi bagi megendalikan penilaian pada sesuatu masa.Pengurusan tersebut
akan mengendalikan penilaian atau
beberapa siri penilaian pada sesuatu masa dan merupakan satu bahagian yang
penting di dalam bidang pengurusan sumber manusia. Majikan sepatutnya memberi
pekerja sokongan dan keadaan yang sesuai kepada kakitangan bagi mendapatkan
keputusan penilaian prestasi yang di kehendaki.
Disini
mengikut kefahamanku diantara perkara-perkara yang perlu diambil kira oleh
majikan dalam menilai prestasi kakitangan adalah seperti berikut :-
·
Memberi program latihan dan pembangunan
kepada pekerja supaya mereka dapat mencapai prestasi yang dikehendaki.
·
Mengubahsuai pengukuran sasaran ,
keutamaan dan prestasi berdasarkan kepada perubahan di dalam keutamaan
organisasi,pasaran,dasar kerajaan dan sebagainya. Dalam sesuatu pengurusan
prestasi, pekara yang perlu dipertimbangkan ialah prestasi pengurus yang
cemerlang dan menjadi contoh kepada pekerja yang lain. Sesuatu cara pengurusan
bergantung kepada beberapa faktor iaitu personaliti individu, suasana tempat
kerja, ukuran masa dan budaya sesuatu organisasi.
Bagiku
untuk mendapatkan pengurusan prestasi yang berkesan setiap yang dinilai
perlulah mempunyai panduan seperti menurut Prof. Dr. Mohd Kamal Hassan "
Sekiranya pendekatan pengurusan moden membenarkan profesional ( termasuk
pengurus ; pentadbir ) berpegang teguh kepada 'share value' sesuatu organisasi
tanpa mengambilkira samada bercanggah atau tidak dengan sistem nilai yang lebih
besar yang wujud di luar profession, maka di dalam Islam kesetian kepada
perintah Allah dan Rasul wujud nilai utama yang mengatasi segala nilai-nilai
lain yang wujud di dalam sesuatu sub-sistem atau sub budaya".( Shahrom,
1962 ).
Bagiku
Imbuhan prestasi merupakan satu eleman yang penting dalam proses pengurusan
prestasi kakitangan, dimana ia memberi penghargaan kepada pencapaian yang telah
diperolehi. Ianya boleh dibuat dalam bentuk seperti pujian, peluang untuk
latihan dan pembangunan serta kenaikan pangkat. Manusia sangat mengambil berat
sekiranya imbuhan dalam penilaian prestasi berbentuk ganjaran kewangan. Apabila
adanya tekanan dalam perniagaan untuk meningkatkan prestasi reaksi yang biasa
dibuat oleh kebanyakan pengurus ialah untuk mendapatkan keputusan yang cepat
walaupun mereka tidak mempunyai sistem yang komprehensif dalam sesuatu pengurusan
prestasi.
Objektif prestasi
yang berhubung dengan pembayaran adalah :-
·
Untuk motivasi pekerja apabila mereka
diberi penghargaan yang mempunyai kaitan terhadap daya usaha mereka.
·
Untuk meningkatkan fokus dan komitmen
pekerja dalam mencapai objektif.
·
Untuk membantu pembangunan budaya
prestasi dan pengukuhan budaya yang sedia ada.
·
Untuk penghargaan kepada individu yang
mengambil bahagian dalam kejayaan organisasi.
·
Untuk menolong melatih dan menentukan
kakitangan yang berkualiti tinggi.
·
Untuk memastikan imbuhan adalah sejajar
dengan prestasi organisasi.
·
Atasi sebab ekuiti, ianya diterima agar
mereka yang banyak melibatkan diri harus menerima penghargaan atau imbuhan yang
tertinggi.
·
Untuk mencapai objektif organisasi,
beberapa bayaran insentif boleh dibuat.
·
Untuk menggalakan fokus terhadap
prestasi individu ataupun pasukan ianya bergantung terhadap keperluan
organisasi.
Kesimpulan bagiku ialah Kedua-dua belah pihak iaitu majikan dan
kakitangan mestilah peka dengan objektif utama penilaian di dalam pengurusan
prestasi bagi membantu membangunkan kemahiran individu dan mencapat matlamat
sesebuah organisasi. . Pengurusan prestasi yang cekap dan berkesan bukan sahaja
memberi keuntungan atau faedah kepada kaitangan serta majikan itu sendiri,
malah ianya menyumbang kepada persaingan yang sihat di antara organisasi itu
sendiri dan oraganisasi lain dan seterusnya kepada sistem sosial dan kerajaan
sesebuah negara.
Rujukan:
sarjana.tripod.com/prestasi1.html
www.eghrmis.gov.my/soalan-lazim/.../24-pengurusan-prestasi
No comments:
Post a Comment